søndag 3. juni 2012

Sommer? Og fuging og vindusinnramming til begjær



Så er vi i juni.  Det skulle jo ingen tro, i hvert fall ikke her på Østlandet. Tre uker til sola snur, og vi fryser!  Men pytt, livet er mer enn vær.  Særlig for byggherrene våre. For hver dag som går legges nye puslespillbiter i Arnestad, hjemmet deres. 


Snart er flisene ferdig fuget og da er trappa like om hjørnet. Er spent på den, tror de har endret bestillingen, vet trappefolket har vært på besøk med mål om skreddersøm, vi får se. 

Om knappe fjorten dager kommer kjøkkenet fra Strai, baderomsinnredningene er også underveis.  

Deretter skal alt det andre finne sin plass - møbler, gardiner, bestikk i skuffene, blomster i vinduskarmen og alle de andre tusen tingene.  Et helt nytt kapittel begynner for Yvonne, Mathias, Isabell og Julie. Og hunden Lilly, som må forholde seg til lukten av en nyinnkjøpt sofa hun ikke skal ligge i -  hvert fall ikke når noen ser henne...



Det var jo ingen spesielt intelligent gjetning hos meg, hvor ellers skulle vel sommerfugltapeten enn på jentenes rom? 



Også voksensoverommet er klart- gjenstår bare å rive vekk papiret på gulvet og plassere den nye senga. Den gamle solgte Yvonne med lynets hastighet på på finn.no.



Murerne står på, her blandes fugemasse.  Men det jeg egentlig vil vise er vinduene til venstre som har fått sitt første malingsstrøk.  På bildet under ser du et annet LillesandHus, med samme vindusinnramming.  Har samme funksjon som en ramme rundt et bilde.  Selv er jeg nesten overrasket over hvor viktig vindusinnrammingen er - opplever at den gir huset karakter.






onsdag 30. mai 2012

Hester, dører og en veldig enkel møblering




Jeg ser dem fra veien når jeg kjører forbi - flokker med nydelige hester ved Skoklefald.  Her representert ved to Shetlandsponnier.  Eieren av Stall Kherion er Fabio Mansetti.  Navnet Kherion har han hentet fra gresk mytologi og betyr den vise kentaur - skikkelsen som er halvt hest, halvt menneske.







Den doble inngangsdøra er på plass!  Det er Jømna Bruk som lager de praktfulle ytterdørene
til LillesandHus.Apropos dører og for ordens skyld - alle innvendige dører er det
 Scanflex på Birkeland som har levert.





De store tingene og de små.  Yvonne har bestilt dørskilt ,
 disse tøffe fant hun hos skiltmax.
Bare å søke på nettet med .no etter,
hvis du nå skulle bli fristet til en ørliten fornyelse.




I stua, onsdag ettermiddag, holdt folket fra Ås Elektriske på å montere støpsler,
veggene er jo ferdig malt nå.  Mens gutta fra Mur, Puss & Flis såvidt hadde
 startet flisleggingen på våtrommene. 




Tidligere på onsdag var jeg på besøk hos Yvonne i Basic Hair på Granholt for en innføring i den sunne hårfargen de bruker i salongen- farge fri fra de kjemikaliene en ellers tilfører hår og kropp gjennom farging.

Men, det var ikke alt hun fortalte: For noen uker siden fikk Yvonne den glimrende idéen at hun ville selge gamle møbler og ting og tang gjennom finn.no- i troen på at salgene ville ta noen uker.  Der tok hun veldig feil gitt. Allerede dagen etter var huset ribbet for alt hun hadde lagt ut.  Så, i påvente av innflytting og nye møbler lever familien blant pappesker i åpent landskap og gleder seg vilt til igjen å kunne spise rundt et bord og å sove i senger ...





mandag 28. mai 2012

Maling, membran og sommerfugl-tapet. Pluss garasje



Sol og sommer i Oslofjorden, sett fra et blomstrende Steilene, en av
øyene uti Oslofjorden, en kort båttur fra Alvern på Nesodden. Slik vær og
 temperatur leker med oss nordboere blir det viktig å nyte øyeblikkene.
Jepp, jeg badet!





Julie på loftet - ivrig deltager på familiedugnaden.  Huset har jo to loftsstuer,
den øverste blir trolig både lekerom og gjesterom. Innenfor denne stua er det
ytterligere ett rom, et oppbevaringsrom for alskens saker og ting en trenger,
men ikke i øyeblikket. 



Byggherre Yvonne med en maling som dekker utrolig bra bare etter ett eneste
strøk.  Da jeg startet denne bloggen var planen deres å flytte inn til jul.  Med det
tempoet de holder kan de føye til en  i - det kan ikke være mange ukene til
innflytting nå.



Membranen ligger duggfersk på badegulvet.  Det er jo uhyre viktig da, at
membranen er påført rent og jevnt underlag og er helt tett for å unngå lekkasjer.
Ingen fare for problemer her,  mureren har lagt membran før.





Mens byggherrene var i sving på loftet kunne jeg snoke fritt på kjøkkenet.
Fant stabler med fliser og denne tapeten som jeg er rimelig sikker på skal på
 fondveggen på rommene til Julie og Isabell.



Kikket i katalogen og tror dette LillesandHuset er Hisøy.  Yvonne og Mathias skal også, etter det jeg tror, sette opp garasje.  Litt stilig når det er slektskap mellom hus og garasje, veldig ryddig.


fredag 25. mai 2012

Tidlig morgen blues på en fredag. Og et gårdshus



Badesesongen er i gang - kaffe på termos, beskjedne strandnelliker, mygg og
nakne føtter i ulendt terreng...Forresten er ikke strandnelliken med i nellikfamilien i
det hele tatt. Det riktige navnet på den rosa lille er Fjærekoll
- snakker vi latin heter den Armeria Maritima.



Kjøkkenet er ferdig malt. Som nevnt heter fargen Fabrikk. Bildet yter ikke
grånyansen rettferdighet, fargen fremstår ren og delikat.  Under papirbelegget er
parketten på plass.  Skap og skuffer kommer etter planen i midten av juni.





Fløydør sett fra kjøkkenet mot stua- tror samtlige dører i huset nå er på plass,
ferdig malt fra leverandør.




Vinduene får innramming.  Alle materialer blir kappet på stedet. For en som har
lekt med gjærekasse og vinkler er det krystallklart at presisjon er en jobb for de
profesjonelle.




Stelios i ferd med å male taket i annen etasje. Blid og effektiv, og enda er ikke klokka åtte på en fredag morgen.




Det må jeg si, nå har jeg forstyrret håndverkerne nesten daglig i et halvår, ikke én gang har de kastet meg på dør- men velvillig stilt opp. Er riktignok litt usikker på om Alexander smiler her, men tolker det optimistisk og tror dermed at han bare synes det er moro å være fotomodell før frokost.




Et LillesandHus som gårdshus - en av mange idyller i VestAgder et sted.

tirsdag 22. mai 2012

Armerte vegger og puslespill i utviklig


Utsikt fra Varden - over Oslo-fjorden




Stelios heter han og er ansatt hos Drøbak Malermesterservice. Her "tapetserer"
han gipsplatene med armeringsduk. Armeringsduken minner om mykt papir,
men er laget av glassfiber. Den skaper en glatt overflate som styrker veggen og
gir et godt grunnlag for maling. Senere skal kjøkkenveggene males med
Fabrikk farge- en nyanse i grått.




Fra kjøkken til stue. Veggene er pusset etter sparklingen. Armeringsduken,
som er forhåndsmalt, trenger bare to malingsstrøk til. Fargen på stueveggene?
Den har jeg glemt å spørre om... Når veggene er klare skal det legges gulv,
 nærmere bestemt parkett.




Boden i første etasje venter på maling av tak og fliser på gulvet.
Det gjør forresten også badene og hallen. Håpet er at mureren kommer
som planlagt, da skjer det mye i neste uke.




Garderoben i annen etasje. Det skjer noe i alle rom, og alt som skjer  henger sammen
med noe annet, puslespillet endres fra time til time.






Gleder meg til trappa kommer! Stigen og jeg er en dårlig kombinasjon. Men våget meg opp i annen etasje der Alexander var i full sving.




fredag 18. mai 2012

Plantedag, loftsgulv, tak og terrasse. Og tomannsboliger.



Jepp, en plante, nå igjen.  Den offisielle Plantefascinasjonsdagen arrangeres for første
gang i år, nettopp idag. Synes løvetannen er en flott representant - Taraxacum
offincinale som den heter blant folk som har greie på det.
Løvetannen har blitt brukt, og brukes, i folkemedisinen.
Den skal blant annet kunne takle tannpine og virke beroligende på sinnet.
Koker du blomstene, får du en flott gulfarge for farging av tekstiler,
mens rota gir magenta.




Endelig et bilde fra loftet der parketten er på plass - takket være Alexander
som tok bildet for meg.



Jens fra Drøbak Malermesterservice sparkler stuetaket. Nøyaktig hvor mange
 kvadratmeter som skal sparkles er ikke godt å si, men trolig nærmere ett tusen- som
siden skal pusses.  Særlig er det krevende for armene å sparkle tak, men ifølge Jens er
stylteskoa til god hjelp, det blir friere bevegelser enn om han hadde måtte stå
på stigetrapp.  HMS-kravene gjelder under hele operasjonen, nevner at han, bortsett
fra i fotoøyeblikket, bruker hjelm.

Fikk rett, terrassen er ferdig! 

Dette er et bilde jeg har hentet fra finn.no.  Husene som skal selges ligger noen mil sydover, nær Arendal, i et boområde som heter Sandvigtoppen. Benytter bildet her for å vise at LillesandHus også bygger tomannsboliger, enten ved å "linke" sammen eksisterende modeller, eller ved å skreddersy nye varianter i pakt med terrenget.

Og slik ser annen etasje ut inni- tredimensjonale plantegninger  er rimelig konkrete.  Vil du se mer av disse husene kan du gå inn på linken av husene på finn: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=34904529




tirsdag 15. mai 2012

Nyanser i grøftekanter og andre steder. Og Hankø




Det er selvfølgelig ingen tilfeldighet at jeg stadig vekk viser bilder av blomster 
som kikker på meg fra veigrøfter. Jeg har hund. Og jeg lar meg fascinere av 
disse skattene som synes å være til bare for seg selv- av linjer, fargenyanser, 
frodighet og spinkle planters livsmot og skjønnhet.  




Drøbak Malermesterservice AS er på plass i Arnestad med opptil flere mann.
Men noen maling er det foreløpig ikke snakk om.  Sparkling derimot.



Ingen spøk å velge farger til alle rommene i det store huset.  Samtidig.
Skjønt Yvonne og Mathias har gjort grundig forarbeide, skalaen er inne,
som jeg forstår det er det er mer snakk om nyanser av allerede valgte farger.



Jepp, er imponert over Yvonne- hun synes å takle alt, jobb, barn og bygging.
Og morgentrøtte meg, på hjul.



Fra jevnt grått på mandag til særdeles flekkete på tirsdag. 



Hankø er tegnet som fritidsbolig, men er som de andre fritidsboligene bygget som en fullverdig helårsbolig. Fire soverom gir syv sengeplasser. Fra stua er det dør ut til en egen sommerstue med vinduer på alle kanter  - og dør til terreng. Hankø har en grunnflate på 84,8 m2.