mandag 12. desember 2011

Tilståelse fra en erfaren amatør



Jeg er i overkant interessert i arkitektur, farger, linjer og landskap, kan du si. Det går etter lystmetoden og et eller annet merkelig instinkt i meg som tydligvis liker balanse. For det er bare å innrømme det, jeg har ingen faglig ballast.  

Hus og hjem og allverdens bygninger er en interesse bare, en interesse jeg tror jeg deler med mange.

Erfaring i det å bo derimot, det har jeg.  Mye og variert boerfaring i smått og stort, i leilighet, i hus og hytter.  Sammen med et varierende antall familiemedlemmer og i ulike livsfaser.

Det er jo litt gøy da, å gå forbi et hus å tenke på hvordan det er å bo der, hvem som bor der, og hvordan de har tenkt når de har bygget det. I mitt rare hode kan jeg godt plassere vinduene annerledes, gi huset et malingsstrøk eller en ny takvinkel…. alt i løpet av det minuttet det tar å passere det.   Eller, jeg blir lykkelig når jeg kan la hendene gli over gammelt treverk.



For meg, tror jeg, handler hus ganske enkelt om livet.  Om det å være hjemme,  om å føle seg trygg.  Huset er hjertet og rammene for livene våre, klart huset vårt er viktig. 

Vi får se hvordan denne bloggen bærer i vei, blir nok litt av hvert, noen tankesprang kommer jeg sikkert også til å unne meg, men mest av alt blir det spennende å følge byggeprosessen til Yvonne og Mathias- og jentene deres.  Foreløpig har de tomta , drømmer og et mål om å flytte inn i nytt hus før jul i 2012…












Ingen kommentarer: