torsdag 29. desember 2011

Godt og spennende nytt år!




Det er i 2012 det skal skje. Nei, jeg tenker ikke på Maya-kalenderen, men på husbyggingen til Yvonne og Mathias.  Paret har visst i ti år at de en dag ville bygge eget hus.  Nå står de på terskelen til å realisere drømmen.

De er både utålmodige og tålmodige, de lette i to år før de fant den riktige tomta, og planleggingen har tatt tid.  Huset som skal bli hjemmet deres skal bygges med omtanke. Hvert eneste rom skal innfri behov og kommunisere med de øvrige rommene.

 Yvonne og Mathias er grundige byggherrer, de har målt avstander i fot-trinn, tenkt bevegelse, tenkt livet, tenkt praktisk.  

Og ikke minst har de tenkt framover i tid, vel vitende at livet har flere faser.

Jeg vet at sånn er det, uten at jeg kjenner de konkrete planene deres.  Jeg vet heller ikke mye om hva slags hus de skal bygge og hvor stort det blir.   Men trolig blir det ganske stort.  Småjentene blir ungdommer, og kanskje blir det en utleiedel? 

Aner ikke.  Heller ikke hvor stort hus jeg selv skal ha.  En gang, hvis mine planer innfris.  Tror ganske beskjedent, mine barn er voksne, får se.  

Det koster jo noen penger også, å bygge.  Faktisk i god tid før du begynner. Tegninger, oppmålinger og kart, tillatelser fra kommunen.  Så gjelder det da, å velge et hus som både er miljøvennlig, solid og som står seg, både i landskapet og økonomisk inn i fremtiden.  

Bildetekster: 
Et nakent tre glitrer med nakne grener mot en blekblå desemberhimmel. Ikke alle har vært like heldige som oss, verken med trær eller hus i uværet, ønsker alle lykke til med opprydding og gjenoppbygging!

Om ganske få timer er det nyttårsaften og rakettene smeller i været. Jeg har forstått at det spesielt er gutter i alle aldre som elsker bråket. Dachsen min, Sofie, er både dame og dyr, og har et helt annet syn på den saken.

Utsnitt av et lite hus. Et klassisk bryggehus på Nesodden som det riktignok ikke bor noen i, men som gir rom og tak til muntre medlemmer av det lokale fiskelaget.

Utsnitt av et stort hus- dette stilige våningshuset på Fosen-halvøya i Sør-Trøndelag er 30 meter langt! Jeg har ikke spurt deg Kari, men er det ok at jeg viser bilde av huset ditt???






Ingen kommentarer: