søndag 11. mars 2012

Skulpturer av trær og siluetter av hus. Og Tvedestrand



Trær er fantastiske. Som skulpturer står de i naturen med blader som renser lufta og med greiner som bærer fuglereder. Og som gir mennesker ly for regnet. For så å bli omvandlet til byggematerialer som verner, og ved som varmer. Jeg tror det er en eik, dette treet som står i landskapet på Heer i Frogn.  Men sikker er jeg ikke.  Derimot er jeg sikker på at reisverket til huset til Yvonne og Mathias er i gran, en rimelig hard tresort.


Jeg var ikke der da bilen fra Ugland kom, men det var
Yvonne.  Hun sendte meg dette bildet av den aller første 
svevende takstolen underveis til toppen av Arnestad.


Visst kom takstolene fra Ugland på fredag.  Og nå er de på plass, 24 i tallet, hvorav to er doble, alle montert med 60 centimeters mellom. 

Silutten av Arnestad er dermed tydelig. Taket har, etter hva jeg vet, en vinkel på ca 32 grader - det oppleves som om taket snarere demper husets høyde, enn å fremheve det.

Inne i huset er romdelingen klar. Kjøkkenet blir på 32,5 m2 og får fem vinduer, her blir det armslag for mer enn bakst og måltider.  



Det er som kjent på kjøkkenet ting skjer og praten går lettest.  Ser det for meg, familie og venner samlet rundt et langbord i en sen kveldstime.


Mathias hviler ikke, nå platelegger han det som skal bli gulvet på loftet.  Som ikke er et loft i vanlig forstand, men som tilfører huset et ekstra bruksareal på nær 30 m2.  





Jeg har ventet på en anledning til å presentere dette funnet, og satser på at denne er den riktige:

Denne vedovnen av god gammel årgang holder til på Flaskebekkpromenaden på Nesodden.

På tur med  en gjest fra sydligere breddegrader fortalte jeg at vi nordmenn fyrte utendørs med ved for å varme opp vinteren -jeg ble ikke trodd gitt. 

At ovnen har blitt brukt av lokale entusiaster til røyking av fisk, er vel en smule nærmere sannheten...

Tvedestrand er tegnet for aktive mennesker. Kjøkkenet ligger veggivegg med vaskerommet som igjen har dør ut til terreng - praktisk for alle med lekende barn eller hagearbeidere i sølete støvler.  
Tvedestrand har en grunnflate på 120,9 m2.

Ingen kommentarer: