tirsdag 17. april 2012

Rom-inndeling, pipemur og bad. Og Hvitsten



Denne gåsa har absolutt ingen relevans til huset til Yvonne og Mathias, jeg liker den bare. Påtruffet ruslende i frihet ved påsketider, totalt uanfektet av ego og kameraet.


Samtlige innevegger i annen etasje er oppe og isolerte.  Her et blikk inn i det som skal bli rommet til Isabell.


Innevegger skal platelegges. Men på denne kjøkkenveggen skal overskapene henge, Mathias og Alexander sikrer solid feste.

Firmaet Mur, Puss & Flis er tilbake, pipa under oppføring. I løpet av uka skal huset ryddes for kapp og andre løse deler- rørlegger og elektriker er nestemenn ut.





Tegning fra Kvik- nesten slik blir voksenbadet. Delikat, rent og med et badekar jeg er rimelig sikker på at jentene vil låne og kose seg i.  Mer bad kommer!


Du finner slektningene til Hvitsten i gamle bydeler og i kystlandskap.  Huset har et ekstra stort kjøkken, fire soverom, to bad og ellers alle rom og funksjoner en familie kan ønske seg.  Hvitsten har en grunnflate på 84,2 m2.


søndag 15. april 2012

Jord,luft,ild og vann. Og barnehager

Jord, luft, ild og vann- et bilde malt med naturens avstemte pensel. Her fanget på en kveldstur nå i april. Hadde kvelden vært lysere og fotografen tettere på, ville du sett at treet er loddent og kledd med bittesmå, ivrige knoppet. Våren er her i all sin livsbejaende prakt, snart er det sommer!

Mathias er ferdig med å klargjøre for luft og varme. Nå skal herligheten bygges inn i vegger og tak.



Isolasjonen legges i to lag, ett tykt og et tynnere lag. Plast, eller dampsperre som det kalles,  trekkes over det første laget, deretter blir det spikret 2"x 2"´s listverk som feste for det siste isolasjonslaget. 

Hensikten med metoden er å sikre innvendig luft-tetting - og å hindre at fuktigheten fra inneluften skal gå inn i veggene og spre seg i hele isolasjonen - kondensering. (For oss uinnvidde: En tomme (1") er 2,54 cm... )

Det tynne, siste isolasjonslaget, forhindrer også at at elektrikerarbeidene kommer i berøring med dampsperren - hull i dampsperren er ikke å anbefale, logisk nok. TEK, Teknisk forskrift, som ble virksom i 2008, har bl.a. som mål å redusere energibehovet i boligen med 25%. 


LillsandHus bygger ikke bare ene-, tomannsboliger, og rekkehus.  Store industribygg står vel ikke akkurat på agendaen. Men eldreboliger, og som her, barnehager, har de signert mange av.  

Barnehager, som ofte ligger midt i et boligområde, trenger jo ikke å se ut som modererte lagerbygninger hvis vi ikke vil. Barnehager er barnas hjem på dagtid, jo lunere og tryggere de opplever hverdagen, desto bedre vil jeg tro barna har det.


OBS,OBS! Fotoene fra de to barnehagene er tatt av fotograf Arild De Lange Nilsen. Jeg ser jeg har vært slapp med å kreditere bildebruken i bloggen: 
De er stort sett tatt av meg. Mens en liten håndfull kommer fra mobilkameraene til Yvonne, Thomas og LillesandHus´ Kristiansandkontor. Åndsverkloven - loven om opphavsrett gjelder: Viderebruk er ikke tillattt med mindre det godkjennes av eier/fotograf. Nemlig, sånn er det bare.

torsdag 12. april 2012

Mye luft og mye varme. Og Lilly.



Nå er de igang igjen, Mathias og Alexander. Både hele første og hele annen etasje er ferdig isolert innvendig.  I hvert fall nesten.  Veggene isoleres i to runder, først Glava i 15 centimeters tykkelse, neste runde med 5.  Det samme gjelder innertakene, skulle borge både for varme og lydisolasjon det.  Yttertaket, det vil si, taket mot loftet, skal fóres med 30 centimeter tykke matter.  

Ha! Jeg hadde flaks, da jeg kom til huset onsdag fant jeg disse to i særdeles avslappet positur.  Og unnskyldningen deres var? Behov for frisk luft etter timer i nærkontakt med isolasjon. OK da, var bare så rart å se dem så stille.

Første etasje klar for ventilasjonsanlegg. Snart påbegynnes innerveggene.

Rimelig lunt inntrykk. De nye kravene til isolasjon gir null muligheter for at Isabelle og Julie skal oppleve min barndoms vinduer: Viltvoksende isroser vinteren gjennom.  Sikkert mer miljøvennlig dette her.


Hauger av isolasjonsrester, pipeelementer og pakker med ventilasjonselementer fyller første etasje. I noen timer.  

For ikke før er de ferdige med første runde med isolasjon er de igang med å installere ventilasjonsanlegget fra Flexit.

Huset skal ha balansert varmegjenvinningsanlegg og sentralstøvsuger, standard i alle LillesandHus får jeg oppgitt fra sikre kilder.

Og snart skal inneveggene kles, materialene fra Hasås venter utenfor... Men før det kommer elektriker og rørlegger?  Tror jeg. Kanskje.






Lilly fyller jobben som trivselsfaktor med hele seg.  Passe ellevill med et nært forhold til sjefen.

tirsdag 10. april 2012

Ruskevær, bad og Drøbak. Og Hånes



Neida, er fra et annet
LillesandHus-bad dette her,
Yvonne har valgt firkantete
vasker.
Jepp, påsken kom og gikk. Og Mathias malte ikke huset som tenkt, kaldt og vått som det jo var.  Derimot har han isolert første etasje.  

Mens Yvonne har hatt et hyggelig besøk til Kvik på Alnabru der hun møtte Katinka Yri som ga kjempeservice-  sammen fant de baderomsløsninger etter Yvonnes hjerte. 

I skrivende stund sitter Katinka og lager 3D-modeller av hovedbadet og badet til Isabell og Julie, jeg håper å kunne vise resultatet i neste innlegg.

Mathias jobber ikke bare på eget hus, LillesandHus bygger i Drøbak også- og andre steder.  







Det er ikke mange ukene siden kontoret i Torggata startet opp, men driften er godt i gang.  Daglig leder Thomas har fått assistanse av Kristin, blid og dyktig Haugesundsjente med botid i Drøbak.

Byggelystne mennesker stikker innom, avtaler er inngått med lokale meglere, folk med tomter for hele boligfelt tar kontakt. 

Med fyr i kakkel-ovnen og hyggelige mennesker på telefonen kan ruskeværet utenfor vinduene bare herje - LillesandHus har følt seg hjemme i Follo fra dag én.  


Tomanns-boligen Hånes er kledd og designet for terrenget. De to leilighetene har hver sin etasje, og inngangsdører på hver sin langside av huset.  Begge leilighetene har to soverom, innvendig bod, et romslig kjøkken og mulighet for peis eller vedovn.  Hånes har en grunnflate på 103,4 m2.

fredag 6. april 2012

April, Bjørnson og stille dager. Og Oksø


"Jeg vælger mig April", skrev Bjørnstjerne Bjørnson i 1888, hvilket han begrunnet med en smule værturbulens og at "i den bor sommeren."  Ser hva han mente. Ute blomsterer hvitveisen og gressløken fra ifjor strekker seg mot himmelen- og snøen som virvler ned.


 Er stille i lende. Ser at Mathias har fått på plass en inngangsdør.  Som er en midlertidig arbeidsdør. Den riktige, en utrolig stilig en,  kommer nærmere innflytting.  Fra Jømna Bruk.



Har tenkt på det. Hvordan livet består av kapitler. I forhold til familiesituasjoner, i forhold til alder.  Men også i forhold til det uforutsette.  Det skal ikke mer enn et beinbrudd til før livet innendørs blir en smule mer utfordrende. Vet det, har vært der- krykker i trapp er krevende øvelser som helst bør takles med humor og veltrente biceps.


 
Livssløpstandard er et begrep -du skal kunne bo i huset i alle livets merkverdige kapitler.   Også i et toetasjers hus som Arnestad, alt er lagt til rette. Den eneste justeringen som skal til dersom, hvis, kanskje, sannsynligvis ikke, en gang i fremtiden får en permanent skade - er en enkel trappeheis.

Noen vil likevel velge et ettplanshus - på grunn av tomt og terreng, fordi de er rullestolbrukere eller ganske enkelt fordi de vil ha alle rom på ett plan.  Blir like koselig det, når det blir bygget med de samme klassiske linjene som de andre LillesandHusene. 

Oksø er et av ett-planshusene LillesandHus har tegnet og bygget.  Det er utrolig innholdsrikt.  Det har tre-fire soverom og to innvendige boder.  Kjøkkenet har masse skap-plass, stua har fløydør ut til hagen.  Oksø har en grunnflate på 126,6 m2.

tirsdag 3. april 2012

Påske, plantegning og isolasjon. Og Holmsbu



Fjell eller sjø - snøføyke eller båtpuss? Ja takk begge deler - alt etter føre og anledning.  Eller bare være hjemme. Lese, slappe av, rusle en tur, pusse opp. Særlig det siste.  Eller isolere.  


 Som byggherrene våre skal.  For lasset med isolasjon kom det, svære volum med plastpakket varme.  Den første isolasjonen er allerede ute av plasten og oppe på veggene.


Isabell får rommet med vinduene som vender mot veien- hun vet nøyaktig hvordan hun vil ha det og har bestemt at veggene på rommet hennes skal bli lilla.


Plantegningene til Yvonne og Mathias avviker fra originaltegningen til Arnestad - sammen med arkitekten til LillesandHus har de tegnet annen etasje nøyaktig som de vil ha den. Både formater og plassering av soverom er endret, blant annet har foreldresoverommet fått egen garderobe.


Utvendig er det bare hjørnekassene som mangler, etter hva jeg kan se. Også et strøk med maling da. Men nå er det innsiden som gjelder- blir artig å se huset vokse fram.  Jeg vet at Yvonne har bestemt den endelige baderomsinnredningen og at kjøkkenet er i bestilling for lengst. 

Jeg liker Holmsbu, liker fløydørene til stua og utgangen til hagen. Rommene fremstår lyse og luftige. Koselig med verandaen i annen etasje med dør fra loftsstua. Og ikke minst får du et superpraktisk kjøkken med spiskammer og vaskerom som nabo.  Holmsbu har en grunnflate på 96,8 m2.

søndag 1. april 2012

Tjuefire vinduer og takstein til himmels. Og Hisøy

Nydelige Isabell gleder seg til nytt rom. Og til badet som bare skal være hennes og Julies - at det er en forutseende løsning vet alle som har, eller har hatt, tenåringer i huset. 


Da jeg kom til huset på fredag var de 24 vinduene på plass i vindusåpningene. Hvert eneste ett. Helt på plass, kunne åpnes og greier. 

Riktignok var ikke vinduene skummet, men de satt fast, både silikon og skruer hadde vært involvert i prosessen.  


Hele jobben hadde gutta brukt halvannen time på. Mens jeg var der kom bilen med takstein, presis som avtalt. Edelsorte dobbeltkrummede takstein fra Skarpnes.  



"Våtere og villere og været ute av kontroll", fortelles vi av media og
miljøvitere.  Ikke vet jeg. Men det gjør SSB som har ført statistikk i
litt over ett hundre år.  Leser du statistikken vil du oppdage at vær,
nedbør og temperaturer gjentas i sykluser. Varm vår i år? Det var det
også i årene 1920, 1960 og 1989.
Mens snitt-tallene for nedbør om våren i periodene 1901-1930 og
1961-1990 er nær identiske.




Morten fra Tømmerholt Transport satt i gang umiddelbart og svingte pallene elegant opp til de tre gutta på taket. Som så distribuerte steinene bunkevis over takflatene. Selve leggingen ble påbegynt samme ettermiddag. 

Taket blir, etter planen, fullført mandag.  Samme dag som isolasjonen kommer...

Ja, jeg vet, energien og fremdriften i byggeprosessen høres ut som et eventyr - godt at jeg har bilder som dokumenterer faktiske forhold. 

Fleksibilitet er trolig ordet som beskriver Hisøys indre best: Det er tegnet med tre soverom, men du kan lett få fem ved å flytte på etpar vegger.  Huset har én bod i annen etasje, én i første, samt utendørs bod og en koselig veranda med utgang fra loftsstue/soverom.  Hisøy har en grunnflate på 101,5m2.