torsdag 23. februar 2012

Metervis med vannbåren varme og Søm

Gulvvarme er ikke lenger luksus, men et valg mange tar, til beste for miljø og lommebok.

Jeg trodde jeg visste noe om hvordan en grunnmur blir til.  Men det er bare å erkjenne det, verden har gått videre uten meg. 

Enkle Lecablokker og vatring er erstattet av et finurlig system av flere dekkende lag, og rør og armeringsjern på ”føtter”. 
Amatører bør vennligst holde avstand tror jeg nok, krav til nøyaktighet og fagkunnskap må til.

Plutselig er de på plass, de superlette isoporplatene ligger tett i tett og flaten fremstår like glatt og jevnt som et stuegulv. 

Murerne bedriver håndarbeid med meg som tilskuer, skjærer og tilpasser til komplett heldekk.  
Ved neste” inspeksjon” er alt fuktsperren eller fiber- duken på plass, litt usikker på hva barnet heter. 

Det limes rundt rørene som stikker opp der det skal bli kjøkken og bad.  Deretter legges et nytt isoporlag på plass.

Så er gutta fra VVS Lillesand på jobb igjen og smidige vannrør slynger seg over hele flaten, meter for meter blir de ”stemplet” fast i isoporlag nummer to. 450 løpemeter sånn omtrent. Glad det ikke er min rygg…




 ”Vannbåren varme er en investering”, sier rørlegger Frode, ”en investering som skal bli lønnsom på sikt.” 

Hans Martin og Frode jobber hardt, men har vinterferie i vente.
Andre fordeler gulvvarme gir står det å lese på nettsiden vannbårenvarme.net: 

Jevnere temperatur og stor varmekomfort
. Mer behagelig inneklima
. Vannbåren varme gir mindre støv
. Bedre arkitektonisk, hindrer ikke møblering
. Miljøvennlig og energifleksibelt.”

Varmekildene kan være ulike, ett alternativ er å installere en dobbeltmantlet bereder, en annen er å anskaffe en varmepumpe.  Overføring av energi fra luft til vann kan visstnok redusere strømforbruket til en tredjedel.  Så er også jeg oppdatert.  I hvertfall litt.

Søm er designet, som du alt har sett, for skrånende tomt. Det har ikke så stor grunnflate, men er overraskende innholdsrikt: her er det tegnet inn arbeidsrom, hobbyrom, loftsstue, samt fire soverom.  Søm har en grunnflate på 80,5 m2 og et bruksaral på nærmere 200 m2.

Ingen kommentarer: